Ei mikään ”kupla”

80-luvulta oleva kuva lapsista, jotka katselevat nukketeatteria

Suuret suunnitelmat, tärkeä toteutus

Meitä oli muutama suomalainen äiti lapsineen, jotka olivat jotain kautta tutustuneet toisiinsa, ja tapailivat lastensa kanssa kerran viikossa eräässä Hampurin kaupungin leikkihuoneistossa.

Oli vuosi 1983, kun rupesimme miettimään, että olisiko mahdollista perustaa Hampuriin suomenkielinen päiväkoti. Paikaksi kaavailimme, kuinka ollakaan, merimieskirkkoa! Suomalainen kielikoulu eli Suomi-koulu oli silloin jo toiminnassa.

Rupesimme tiedustelemaan kaupungilta tarkemmin asiaankuuluvia säännöksiä. No, jo pelkästään lasten saniteettitilojen puutteeseen sekä muihin säännöksiin ideamme kaatui!

Päätimme perustaa sitten marraskuussa 1983, erään ryhmämme jäsenen olohuoneessa olleessa perustavassa kokouksessa päiväkerhon päiväkodin sijasta. Silloisen merimiespastorin vaimo Marjatta Lehmuskallio huomautti, että se ei saa jäädä vain „kuplaksi“!

Tuosta päivästä lähtien alkoi päiväkerhon toiminta. Vuosien varrella kaksi aamupäivää on muuttunut yhdeksi aamupäiväksi viikossa, ja nimi on muuttunut ”päiväkerhosta”
”leikkikerhoksi”. Merimieskirkon toimintamuoto muuttui Suomi-kouluun kuuluvaksi.

Ei jäänyt ”kuplaksi” tämä idea, vaan tarvetta kerholle on edelleen, ja se täytti taannoin jo 40 vuotta!

Päivi Nurmi-Steinke