Historiaa

Suomen Merimieskirkko

Suomen Merimieskirkko rakentaa välittäviä yhteisöjä kotimaassa, ulkomailla ja merillä. Kuljemme rinnallasi silloin, kun tarvitset meitä. Olemme tehneet työtä merenkulkijoiden ja ulkomailla asuvien suomalaisten hyväksi jo vuodesta 1875. Pidämme yllä merimieskirkkoja Suomessa ja muualla Euroopassa.

Vanha kuva Hampurin merimieskirkon ensimmäisestä kirkkosalista.

Merimieskirkko Hampurissa

Hampurissa suomalainen merimieskirkko on toiminut vuodesta 1901 alkaen. Sen ensimmäinen merimiespastori oli Toivo Waltari. Oma kirkkorakennus saatiin 1920-luvulla, joka kuitenkin tuhoutui sodassa. Sodan jälkeen toiminnassa oli pieni tauko, kunnes työ käynnistyi uudelleen Ruotsin kirkon tiloissa. Nykyisessä kiinteistössä merimieskirkko on toiminut vuodesta 1966 lähtien.

Tarjoamme palveluja hyvin monenlaisissa elämäntilanteessa oleville ihmisille. Merimieskirkosta on vuosikymmenten myötä muotoutunut monille liikkuville suomalaisille sekä suur-Hampurin alueella asuvalle suomalaiselle siirtokunnalle ja heidän perheilleen tärkeä paikka. Se on tullut tutuksi myös lukemattomille saksalaisille, joilla on jokin erityisside Suomeen.

Kirkon toiminnassa yhdistyy kristillinen, sosiaalinen ja kulttuurinen puoli. Kirkko on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, joka tarjoaa monipuolista toimintaa kaiken ikäisille. Jos aktiivinen toiminta ei innosta, voi kirkolle tulla myös olemaan ja muuten viihtymään. Kirkkosali on monelle liikkeellä olevalle ihmiselle pysähtymispaikka.