Rippikoulu ulkomailla asuessa

Ripari kuuluu suomalaiseen nuoruuteen. Ulkosuomalainen nuori voi käydä rippikoulun merimieskirkolla, suomalaisessa kotiseurakunnassaan tai kristillisen järjestön leirillä.

Rippikoulu on kirkon järjestämää kasteopetusta, jossa kastetulle opetetaan kristillisen uskon tiedolliset perusteet. Suomessa rippikouluikä on 15 vuotta.
Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jonka jälkeen nuoresta tulee seurakunnan ja kirkon täysivaltainen jäsen. Hän saa itsenäisesti käydä ehtoollisella, toimia kummina ja 18 vuotta täytettyään asettua ehdolle kirkollisissa vaaleissa sekä oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen.

Järjestämme rippikoulun merimieskirkolla, mikäli ryhmään tulee riittävä määrä osallistujia.
Seurakunnat järjestävät Suomessa vuosittain lukuisia eri rippikouluvaihtoehtoja. Ensisijaisesti kannattaa ottaa yhteyttä oman seurakunnan (seurakunta, jonka jäsenenä on viimeksi Suomessa asuessaan ollut) rippikouluista vastaavaan pappiin. Seurakuntien kotisivut löydät täältä.

Pohjois-Saksan merimieskirkon piiriin kuuluvat nuoret voivat osallistua Saksan suomalaisen kirkollisen työn keskuksen (SKTK) järjestämille rippileireille Suomessa. Lue enemmän heidän kotisivuiltaan.

Myös erilaiset kristilliset järjestöt Suomessa järjestävät rippikouluja. Nuorten Keskus järjestää erityisesti ulkosuomalaisille nuorille tarkoitetun rippikoulun Partaharjun toimintakeskuksessa Pieksämäellä. Lisätietoja kristillisten järjestöjen rippikouluvaihtoehdoista löydät kunkin järjestön kotisivuilta. Lisätietoa täältä.